EN

کودهای کلاته چیست؟

کلمه کلاته (Chelate) از واژه یونانی به معنی چنگ زدن است.

تغذیه کودی یکی از فاکتورهای اساسی در رشد و نمو گیاه است که کودهای کلاته ایرامون این عمل را به خوبی انجام می دهد. مدیریت منابع غذایی گیاه برای تولید محصولات کشاورزی بسیار حاءز اهمیت است. منابع غــــذایی یا عناصر موردنیاز گیاهان توسط ریشه از خاک جذب می شود و در بافت گیاه ذخیره می گـــردد. عناصر ریز مغذی مانند آهن، منگنز، روی و مس به راحتی در خـــاک اکسیده می شوند بنابراین جهت استفاده بهینه از این کودهای ریزمغذی استفاده از کودها ی کلاته ایرامون برای افزایش راندمان مصرف توصیه می شود.

دلایل نیاز به کودهای کلاته چیست؟

1 – از آنجا که محــتوای خاک پیچیده اســت و عناصر ریزمغذی به راحتی در خاک اکسید می شوند. بنابراین کودهای کلاته با محصورسازی این عناصر از آن ها محــافظت می کنند. کود کلات شـده باعث افزایش دسترسی گیاه به عناصر ریز از می شود و به نوبه خود به بهره وری و سودآوری تولید محصولات زراعی تجاری کمک می کند.

 
2 – اســتفاده از عناصری مانند آهن، منگنز، روی و مس به طور مستقیم در خاک ناکارآمد است زیرا این عناصر در خاک به صــورت یونهای فلزی با بار مثبت هســتند که به آسانی با اکسیژن و یا یون های هیدروکسید با بار منفی (OH) واکنش می دهند که در این صورت ترکیبات جدیدی را بوجود می آورند که گیاه نمی تواند از آن استفاده کند. بنابراین استفاده از کودهای کلاته ایرامون سبب جلوگیری از بروز این واکنش ها می شود و عناصر مورد نیاز گیاه را در اختیار آن قرار می دهد.

 

3 – ریشه گیاهان به طور طبیعی توانایی کلات های طبیعی را دارد و در شرایط کمبود آهن به گیاه کمک می کند تا عناصر غذایی همچون آهن اطراف ریشه را جذب کند.